maandag 12 mei 2014

HR 4 Culturele antropologie en diversiteit 1


De diversiteitcirkel:
De diversiteitcirkel is een model om de complexiteit van een persoon en zijn facetten te laten zien. De diversiteitcirkel bevat 8 punten:
  1. Sekse/gender (mannelijk/ vrouwelijk/ transgender);
  2. Religie/levensbeschouwing;
  3. Etniciteit (afkomst);
  4. Seksuele oriëntatie (hetero/ homo);
  5. Levensfase/generatie;
  6. Talent/handicap;
  7. Klasse (arbeidersklasse/middelklasse etc.);
  8. Professionele socialisatie (opleiding/werk/carrière).
Voorbeeld van een ingevulde diversiteitcirkel aan de hand van een lid van de projectgroep:

Naam: Marjolein Engels
Sekse/gender: Vrouwelijk.
Religie/levensbeschouwing: Ik ben katholiek gedoopt. Geen vertrouwen in de beleving van het geloof door de kerk, vandaar dat ik eigenlijk atheïst ben. Het leven zie ik als een tijd waarin het belangrijkste is om gelukkig te zijn.
Etniciteit: Ik ben in Nederland geboren, maar ben op mijn  negende naar Duitsland verhuist. Pas vanaf dit jaar ben ik weer terug in Nederland.
Seksuele oriëntatie: Heteroseksueel.
Levensfase/generatie: Ik ben in 1993 geboren en zit aan het einde van de adolescentiefase, begin van de jong volwassenheid.
Talent/handicap: Mijn talent is dansen, tot op wedstrijdniveau. Mijn handicap is mijn labiele gezondheid als gevolg van een diffuus ziektebeeld.
Klasse: Ik kom uit een familie van de hogere middenklasse (vader is academicus).
Professionele socialisatie: Ik heb het gymnasium diploma in Duitsland behaald (Abitur) en heb enkele jaren als bijbaan opgepast op kleinere kinderen.

Al met al ben ik (Marjolein Engels) trots op hetgeen mijn identiteit beschrijft in de identiteitscirkel. Er is alleen een deel van mijn identiteit dat mij sterk remt, mijn letterlijke “handicap”.  Als ik mijn ziektebeeld toelicht aan anderen, veroorzaakt dat onzekerheid over hoe met mij om te gaan en leidt tot overbezorgdheid. Wat dan vaak gebeurt en wat ik juist niet wil, is dat mensen veelal het vertrouwen verliezen dat ik kan presteren.  Ik wordt dan vaak in het hokje “ziek en zwak” gestopt. Bij de andere aspecten van de diversiteitscirkel zitten ook wel zaken, die tot vooroordelen kunnen leiden, maar deze hokjes vind ik niet erg, met deze kan ik leven.

Conclusies die de groep uit het individuele uitwerken van de opdrachten rondom de diversiteitscirkel heeft gehaald:
  • Door het invullen van de diversiteitscirkel kan men zowel de diversiteit van een persoon ontdekken, als ook de hokjes, waarin deze persoon ingestopt werd of word, identificeren.
  • Word de diversiteitcirkel zonder verdiepende uitleg of levensverhaal ingevuld, is deze te oppervlakkig.
  • De diversiteitcirkel geeft een goed beeld van de hokjes die in de maatschappij bestaan met betrekking tot identiteit.
  • Bij het invullen van de diversiteitcirkel voor een andere persoon is het belangrijk deze niet meteen in een hokje te plaatsen en daarmee de vooroordelen die hieraan verbonden zijn als typerend voor deze persoon aan te nemen. Neem niks als vanzelfsprekend aan, maar vraag door naar hoe het echt zit.
  • Laat je door je eigen vooroordelen leiden, maar probeer zo open mogelijk te blijven tijdens het invullen van de cirkel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten