De diversiteitcirkel is een model om de complexiteit
van een persoon en zijn facetten te laten zien. De diversiteitcirkel bevat 8
punten:
- Sekse/gender (mannelijk/ vrouwelijk/ transgender);
- Religie/levensbeschouwing;
- Etniciteit (afkomst);
- Seksuele oriëntatie (hetero/ homo);
- Levensfase/generatie;
- Talent/handicap;
- Klasse (arbeidersklasse/middelklasse etc.);
- Professionele socialisatie (opleiding/werk/carrière).
Sekse/gender: Vrouwelijk.
Religie/levensbeschouwing:
Ik ben katholiek gedoopt. Geen vertrouwen in de beleving van het geloof door de
kerk, vandaar dat ik eigenlijk atheïst ben. Het leven zie ik als een tijd
waarin het belangrijkste is om gelukkig te zijn.
Etniciteit:
Ik ben in Nederland geboren, maar ben op mijn
negende naar Duitsland verhuist. Pas vanaf dit jaar ben ik weer terug in
Nederland.
Seksuele
oriëntatie: Heteroseksueel.
Levensfase/generatie:
Ik ben in 1993 geboren en zit aan het einde van de adolescentiefase, begin van de
jong volwassenheid.
Talent/handicap: Mijn talent is dansen, tot op wedstrijdniveau. Mijn handicap is mijn labiele gezondheid als gevolg van een diffuus ziektebeeld.
Klasse: Ik kom uit een familie van de hogere middenklasse (vader is academicus).
Talent/handicap: Mijn talent is dansen, tot op wedstrijdniveau. Mijn handicap is mijn labiele gezondheid als gevolg van een diffuus ziektebeeld.
Klasse: Ik kom uit een familie van de hogere middenklasse (vader is academicus).
Professionele
socialisatie: Ik heb het gymnasium diploma in Duitsland
behaald (Abitur) en heb enkele jaren als bijbaan opgepast op kleinere kinderen.
Al met al ben ik (Marjolein Engels) trots op hetgeen
mijn identiteit beschrijft in de identiteitscirkel. Er is alleen een deel van
mijn identiteit dat mij sterk remt, mijn letterlijke “handicap”. Als ik mijn ziektebeeld toelicht aan anderen,
veroorzaakt dat onzekerheid over hoe met mij om te gaan en leidt tot
overbezorgdheid. Wat dan vaak gebeurt en wat ik juist niet wil, is dat mensen
veelal het vertrouwen verliezen dat ik kan presteren. Ik wordt dan vaak in het hokje “ziek en zwak”
gestopt. Bij de andere aspecten van de diversiteitscirkel zitten ook wel zaken,
die tot vooroordelen kunnen leiden, maar deze hokjes vind ik niet erg, met deze kan ik leven.
Conclusies
die de groep uit het individuele uitwerken van de opdrachten rondom de
diversiteitscirkel heeft gehaald:
- Door het invullen van de diversiteitscirkel kan men zowel de diversiteit van een persoon ontdekken, als ook de hokjes, waarin deze persoon ingestopt werd of word, identificeren.
- Word de diversiteitcirkel zonder verdiepende uitleg of levensverhaal ingevuld, is deze te oppervlakkig.
- De diversiteitcirkel geeft een goed beeld van de hokjes die in de maatschappij bestaan met betrekking tot identiteit.
- Bij het invullen van de diversiteitcirkel voor een andere persoon is het belangrijk deze niet meteen in een hokje te plaatsen en daarmee de vooroordelen die hieraan verbonden zijn als typerend voor deze persoon aan te nemen. Neem niks als vanzelfsprekend aan, maar vraag door naar hoe het echt zit.
- Laat je door je eigen vooroordelen leiden, maar probeer zo open mogelijk te blijven tijdens het invullen van de cirkel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten