Draaiboek manifestatie

Draaiboek Manifestatie ‘Kracht in beeld’

In dit draaiboek komen de onderdelen doelen, activiteiten en planning aan bod. Allereerste beginnen we met het benoemen van onze doelen voor de manifestatie ‘Kracht in beeld’, daarna gaan we concreet benoemen welke activiteiten we in de marktkraam willen aanbieden en als laatste maken we een planning aan de hand van de 6WH methode die we gebruiken tijdens de manifestatie en de voorbereiding hiervan.

Allereerst onze doelen:

1. Wij willen bij de bezoekers bewustwording creëren over het ouder worden. Hierbij willen wij gebruik maken van de levensfases. Wij willen de bezoekers ook zelf laten ervaren welke consequenties het ouder worden met zich mee kan brengen.
2. Wij willen bij de bezoekers ook bewustwording creëren over de diversiteit van de toegewezen groepering ‘ouderen’. Door de diversiteit aan te tonen, willen wij tevens de bezoekers bewust maken van hun eigen (voor)oordelen. 

De activiteiten:

Een lijfspreuk: Iedereen wordt ouder, jij dus ook! 
Voor deze lijfspreuk hebben wij gekozen, omdat wij de bezoekers ervan bewust willen maken dat het ‘ouder worden’ een proces is dat iedereen ondergaat. We hebben een banner gemaakt waar de spreuk op staat geschreven door middel van uitgeknipte letters die we beplakt hebben met plaatjes van allerlei mensen. Dit hebben we gedaan om de bovenstaande lijfspreuk meer confronterend te maken. Het moet de mensen aan het denken zetten over het feit dat iedereen, dus ook de bezoekers zelf, ouder worden. 

De app die je ouder maakt. 
Wij hebben ervoor gekozen om gebruik te maken van een app, waarbij je een foto van iemand moet maken. Deze geeft vervolgens weer hoe jij er uit zal zien als je ouder word. Dit hebben wij gedaan om te benadrukken dat iedereen ouder wordt, dus ook de bezoekers. Deze foto’s willen wij koppelen aan onze Blog door middel van Twitter #ouderen. Zelf zullen wij ook een naamkaartje dragen waar tevens de foto op staan die laat zien hoe wij uitzien als wij ouder worden. 

Posters van de levensfases.
Als groep hebben we ervoor gekozen om de bezoekers kennis te geven over de twee levensfases die een ouderen meemaakt. Dit hebben we gedaan met het idee dat objectieve informatie de beeldvorming kan beïnvloeden. Ook zullen wij enkele experimenten uitvoeren om ervoor te zorgen dat de informatie over de levensfase visueel wordt en daardoor ook makkelijk blijft hangen. 

Ervaren van de fysieke achteruitgang.
Om een realistisch beeld te kunnen neerzetten, willen wij de fysieke achteruitgang 
die het ouder worden met zich meebrengt neerzetten. Hiervoor hebben wij een aantal experimenten bedacht, waarbij de bezoekers de fysieke achteruitgang zelf kunnen ervaren. 

 Deze experimenten bestaan uit: 
*Wij willen de bezoekers geld uit een portemonnee laten pakken, terwijl ze een handschoen aanhebben, die ervoor zorgt dat het gevoel in de vingers vermindert. 
*Wij willen de bezoekers op een stoel laten gaan zitten, stukje laten lopen,verhoging opstappen en dit allemaal terwijl ze hun knie niet kunnen buigen. 
*Wij willen de bezoekers drinken laten inschenken met een bril op waar ze slecht door kunnen zien.

Filmpje. 
Om de diversiteit van de groepering te benadrukken en visueel te maken, hebben wij een filmpje gemaakt waarin een aantal ouderen geïnterviewd wordt. Dit hebben wij gedaan om de bezoekers duidelijk te maken dat je niet alle ouderen over één kam kunt scheren. Iedere oudere is namelijk uniek en moet ook zo gezien en behandeld worden. Om deze reden hebben wij een aantal ouderen geïnterviewd die een aantal dingen vertellen over zichzelf zoals een korte introductie van henzelf, het hoogtepunt van hun leven en de kwaliteiten waarover zij beschikken. Hiermee hopen wij te laten zien dat de groepering divers is en vaak niet aan het stereotype voldoet.

Draairad van de (voor)oordelen.
In onze westerse maatschappij bestaan er heel wat vooroordelen. Mensen beoordelen en veroordelen elkaar op basis van verschillende kenmerken. Dit proces voltrekt zich vaak onbewust, maar kan grote gevolgen hebben voor de groep die op basis van vooroordelen uitgesloten wordt (Versteegh, 2007). Om deze reden hebben wij als groep ervoor gekozen om de bezoekers bij aankomst van onze kraam aan het (voor)oordelenrad te laten draaien. Dit rad bestaat uit vier verschillende categorieën: technologie, verkeer, uiterlijk en de lichamelijk conditie. Aan de hand van de uitkomst schrijft de bezoeker een (voor)oordeel op dat als eerste bij hun opkomt als ze aan ouderen denken. Vervolgens wordt dit (voor)oordeel in een potje gestopt. Dit symboliseert het wegstoppen van het (voor)oordeel. Hiervoor krijgt de bezoeker op het eind van zijn bezoek een verrassend feitje terug over de groepering in de desbetreffende categorie. We hebben gekozen voor het maken van categorieën om enige controle te kunnen uitoefenen. We willen er namelijk voor zorgen dat het feitje aansluit bij het (voor)oordeel van de bezoeker. Op deze manier zorgen we ervoor dat het feitje confronterend werkt. 

Gespreksvoering met de bezoekers. 
Tijdens de manifestatie willen wij de groep indelen, om ervoor te zorgen dat er bij iedere activiteit een persoon staat. Op deze manier kunnen we in gesprek gaan met de bezoekers. Het doel van deze gesprekken is mensen te laten nadenken over hun eigen gedrag en (voor)oordelen. Bij deze vorm van interactie leren de bezoekers namelijk via gesprekken en 
discussies, waarin informatie wordt opgepikt en verwerkt.

Planning 6-WH: 



























Ook hebben wij gezorgd dat de leden van de groep zullen 'doordraaien' van post en er op deze manier altijd 1 á 2 leden van de groep zullen rondlopen op de manifestatie. Dit hebben wij niet alleen gedaan om mensen te informeren over onze kraam, maar juist om een rustige sfeer te creëren bij onze kraam zodat deze niet volstaat met alleen onze groepsleden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten