De doelgroep ouderen is waarschijnlijk wel de meest gemakkelijkste doelgroep om mee in contact te komen. Ouderen zijn overal om ons heen. Opa's, oma's, ooms, tantes en zelfs onze eigen ouders. Maar ook die oudere man in de supermarkt die een babbeltje komt maken met de caissière. Als we onszelf onder de loep leggen, komen we tot de conclusie dat wij allemaal een redelijk negatief beeld met betrekking tot ouderen hebben. Hoe komt dit?
Alle negatieve kenmerken komen als eerste in ons op als we de doelgroep bespreken: klagen, slechte fijne motoriek en altijd maar praten over vroeger. Als we genuanceerder naar een individu van de doelgroep kijken veranderd onze beeldvorming van ''de oudere''. Niet iedere oudere klaagt of is niet zo snel met het betalen aan de kassa bij de supermarkt. Af en toe sta je zelfs perplex van wat een iemand nog allemaal doet op zo'n leeftijd.
Het feit dat ouderen eenzaam zijn wanneer de partner overlijd of meerdere van zijn/haar vrienden komt redelijk overeen met het feit dat de jongeren zich eenzaam voelen wanneer zij niet genoeg contact hebben met hun vrienden, of dit nu via social media is of face-to-face. Iedereen is wel eens eenzaam en hier hoeft niemand zich voor te schamen.
Om ons op de doelgroep te oriënteren hebben wij een mindmap opgesteld waarin wij het beeld van de maatschappij over ouderen beschrijven:
Alle negatieve kenmerken komen als eerste in ons op als we de doelgroep bespreken: klagen, slechte fijne motoriek en altijd maar praten over vroeger. Als we genuanceerder naar een individu van de doelgroep kijken veranderd onze beeldvorming van ''de oudere''. Niet iedere oudere klaagt of is niet zo snel met het betalen aan de kassa bij de supermarkt. Af en toe sta je zelfs perplex van wat een iemand nog allemaal doet op zo'n leeftijd.
Het feit dat ouderen eenzaam zijn wanneer de partner overlijd of meerdere van zijn/haar vrienden komt redelijk overeen met het feit dat de jongeren zich eenzaam voelen wanneer zij niet genoeg contact hebben met hun vrienden, of dit nu via social media is of face-to-face. Iedereen is wel eens eenzaam en hier hoeft niemand zich voor te schamen.
Hier een confronterende clip met betrekking tot het gebruik van social media:
Om ons op de doelgroep te oriënteren hebben wij een mindmap opgesteld waarin wij het beeld van de maatschappij over ouderen beschrijven:
Ons beeld
over ouderen:
- Bang voor: jeugd, de straat op gaan, veranderingen, auto rijden, vallen, gezondheid, oplichters, eenzaamheid, verzorgingstehuis.
- Achterstand met motoriek en gezondheid.
- Autorijden/fietsen!?
- Sloom.
- Asociaal.
- Praten veel.
- Klagen veel.
- ‘’Vroeger was alles beter.’’
- Schattig.
- Zorgzaam.
- Kienen/bingo.
- Zielig (alleen).
- Wekelijks naar de kapper.
- Nors.
- Met de wandelstok tegen objecten slaan.
- Verhouding mannen – vrouwen.
- Meer activiteiten voor vrouwen door bevolkingssamenstelling.
- Bewust omgaan met geld.
- Veel levenservaring.
- Gul tegenover de familie.
- Plichtsbesef.
- Veel tijd.
- Zo lang mogelijk alles zelf blijven doen/zelfredzaamheid/autonoom.
Nu kruipen we in de huid van een oudere. Hoe denken zij over ons, volgens ons? Hier is het volgende uitgekomen:
Het beeld
van ouderen over jongeren:
- Veroorzaken overlast (geluid, rotzooi, rust wordt verstoord).
- Asociaal/constant bezig met telefoon/niet opstaan in een trein of bus.
- Geen respect voor het oud zijn.
- Intelligent/slim/handig met techniek.
- Geen vakmanschap.
- Gehaast/geen tijd/druk.
- Slecht taalgebruik/kleding/muziek/leefstijl.
- ‘’Hebben het makkelijk.’’
- Taken verdeeld over man en vrouw.
- Geloof/godsdienst minder belangrijk.
- Geen politieke betrokkenheid.
- Verwend.
- Individualistisch/familiewaarde.
- Minder strenge opvoeding.
- Tradities worden minder/zondag vrije dag?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten