HC 12 Agogiek en
diversiteit (andragogiek)+ HC 15 agogiek en diversiteit (gerontagogiek)
Als uitgangspunt voor deze opdracht is een persoon van 66
jaar genomen. Deze persoon dient ervoor om een inzicht te krijgen van zijn
levensloop. Bij deze levensloop kijken we naar belangrijke levenservaringen wat
we analyseren, de toekomstverwachting van de persoon en welke belangrijke
levenswijsheid wil doorgeven aan jongeren anno 2014.
Belangrijke
levenservaringen
De belangrijkste levenservaring van deze informant is het
krijgen van zijn enig kind. Hierdoor veranderde zijn hele leven. Het zorgen
voor het kind wat zeer veel tijd in beslag neemt. In zijn tijd werd dit vooral
door zijn vrouw gedaan maar ook hij werd er steeds meer bij betrokken. De
liefde die je voor je kind hebt is uniek geeft hij aan. Een kind is iets waar
je alles voor doet en waar je zeer trots op bent.
Wat ook belangrijk voor hem was, was zijn werk. Hij was
timmerman en maakte veel mooie dingen. Het was een passie voor hem waardoor het
werk zo belangrijk was voor hem. De informant geeft aan veel in het dorp
vroeger te hebben gemaakt wat nu nog steeds van grote waarde is in zijn dorp.
Hierdoor voelt hij ook een klein beetje trots bij zichzelf dat deze werken nog
steeds in het dorp aanwezig zijn.
Toekomstverwachting
In de toekomst hoopt de informant nog aan verschillende
activiteiten mee te helpen. Hier is hij op het moment al mee bezig. Hij vind
dit erg fijn om te doen omdat dit hem fit houdt.
Ook het zien opgroeien en opvoeden van zijn kleinkinderen wil
hij nog lang meemaken. Hij praat met veel trots over zijn kleinkinderen waar
hij ook alles voor over heeft.
Levenswijsheid
De belangrijkste levenswijsheid wat hij kan meegeven aan
jongeren is hetgeen dat deze doelgroep zich niet moet meeslepen in de elektronica.
Dit maakt je hele sociale leven kapot geeft hij aan. Hij vind dit punt zo
belangrijk omdat hij het sociale leven een van de belangrijkste (dan wel niet
de belangrijkste) dingen vind in het leven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten